Як створити належний психологічний та емоційний мікроклімат класу
Впродовж навчання в школі психологічний мікроклімат видозмінюється, набуваючи особливого характеру в учнівських колективах школи. Соціально-психологічний клімат у підлітковому колективі визначається реальними взаєминами між підлітками, їх вміннями та навичками етичної взаємодії. Він формується на основі суб'єктивної думки і ставлення до окремих людей, стилю взаємин, до групових норм і цінностей. Кожним підлітком соціально-психологічний клімат переживається індивідуально як задоволення чи незадоволення перебуванням у даному колективі, своїм статусом у ньому. Найбільш значимими для підлітка є товариські взаємини, які досить нестійкі в даному віці.
Шляхи формування сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі школи є:
• вивчення психологічного та емоційного мікроклімату в колективі, (діагностування);
• гнучке регулювання взаємин у колективі, усунення суперечностей між особистими стосунками в системі міжособистісних взаємин;
• удосконалення умов навчання і життя членів колективу(спільне оформлення класного кутка, інформаційних стендів; організація спільного проведення дозвілля);
• удосконалення стилю керівництва з урахуванням особливостей членів класу (колективу);
• керуватися справедливим універсальним вимогам до учнів класу;
• виявлення учнів, які впливають на негативний мікроклімат та окремо працювати педагогу разом з психологом з ними над розвитком: моральної спрямованості особистості; організаційної єдності; психологічної єдності (інтелектуальна, емоційна і вольова сфери); здатності до самоуправління рефлексії власних вчинків; групової готовності та міжгрупової єдності.
• розробити пам’ятки учням щодо ефективного спілкування з однолітками;
• організувати цикл тренінгових занять з розвитку комунікативних здібностей, психологічної культури учнів.
Соціально-психологічний клімат формується в колективі поступово, але, одержавши достатню визначеність і виразність, стає відносно самостійним фактором життя колективу і впливає на продуктивність навчання класу й окремих учнів, на самопочуття кожного члена колективу та ступінь прихильності його до колективу.
«Здоровий психологічний мікроклімат – основа успішного навчально-виховного процесу»